Solidariteit

Solidariteit

10 januari 2012
mr. Theo Gommer MPLA werkzaam bij Akkermans & Partners Legal & Advice en Gommer & Partners pensioen advocaten

De invulling van het begrip solidariteit blijft mij bezighouden. Mede omdat ik steeds vaker zie dat solidariteit in de (pensioen)opbouwfase anders wordt beleefd dan in de uitkeringsfase. Zo ontving een werknemer ten onrechte € 40.000 pensioen in plaats van € 22.000, zoals het echt was. Toch claimde hij het hogere bedrag. Kijk, dat hij na 29 maanden het teveel ontvangen pensioen niet terug wilde betalen, vooruit. Maar om dan toch, wetende dat het fout is, het hoge pensioen te blijven willen krijgen is niet zo solidair. Want daardoor moet de premie voor de andere deelnemers omhoog, of zij worden ‘afgestempeld’. Die 3 ton teveel pensioen moet namelijk wel terugverdiend. Ook de mevrouw die ten onrechte € 15.000 nabe­staandenpensioen krijgt in plaats van € 1.500 heeft geen excuus. Ook niet als ze stelt dat ze daarom dat duurdere huis heeft gekocht. Ze zal het wel winnen, en de verzekeraar heeft dan gewoon wat minder winst, maar toch.

Nu we op grote schaal de pensioenuitkeringsfase ingaan, zal dit schering en inslag zijn. Iedereen zal meer dan voorheen in z’n eigen belang zaken gaan uitleggen. En altijd wel een reden vinden waarom hij/zij toch ten onrechte die hogere uitkering moet houden. Maar de buurman/-vrouw natuurlijk niet ...

Dat de Pensioenwet ook daadwerkelijk stelt dat hetgeen de ontvanger heeft mogen en kunnen begrijpen leading is en niet de (juridische) waarheid is goed, maar geen vrijbrief. Het gevolg van duidelijke UPO’s is dan ook dat wat daarin staat, bepalend is.

Als dat zo is kan een uitvoerder maar één ding doen. Zorgen dat hetgeen ze communiceert en/of toezegt ook echt het juiste bedrag is. Als er dan een keer wat fout gaat, zal het minder snel ‘de vrijbrief’ zijn om maar ‘teveel’ pensioen te claimen. Tot die tijd zullen nog heel veel zaken in het voordeel van de pensioengerechtigde uitvallen. Als ik dus uitvoerder was zou ik alles op alles zetten om het 100% goed te doen. Het levert dan geen ‘schade’ op. Ergo, het zal alleen maar meer klanten opleveren. En een bankrekening klopt toch ook altijd?

Dat de wet dus communicatie uitlegt in het voordeel van de gerechtigde juich ik als jurist toe. Dat solidariteit in de uitkeringsfase een vrijbrief is voor ‘eigen belang’ niet. Dat is echter wel de realiteit. Eigenlijk is dat niet eerlijk. Maar ja, het leven is niet altijd eerlijk. Solidariteit is dus ook niet altijd eerlijk. Denkt u daar maar eens verder over na!