Hoofdlijnen voorgenomen belastingherziening

Op 19 juni jl. heeft het kabinet een brief gestuurd aan de Tweede Kamer met daarin de hoofdlijnen van de voorgenomen belastingherziening. Doel is een vereenvoudiging van het belastingstelsel, het verlagen van de lasten op arbeid en het bevorderen van de economische groei. Gezien de politieke reacties op de brief van het kabinet is onzeker welke plannen daadwerkelijk omgezet gaan worden in wetgeving.
Voorgenomen herzieningen:

  • De tarieven in de tweede en derde belastingschijf (42%) gaan circa 2,0%-punt omlaag.
  • Het aangrijpingspunt van het toptarief (€ 57.585 (2015)) wordt verhoogd. Hierdoor geldt het 52% tarief vanaf een hoger inkomen.
  • De algemene heffingskorting wordt volledig afgebouwd.
  • De arbeidskorting voor inkomens tot € 50.000 wordt verruimd.
  • Er komt een impuls in de inkomensafhankelijke combinatiekorting en een verhoging van de kinderopvangtoeslag. Tevens komt een nieuwe financieringssystematiek voor de kinderopvangtoeslag (administratieve vereenvoudiging).
  • Er komt een gericht loonkostenvoordeel voor werkgevers die mensen met lage inkomens aannemen.
  • Er komt een vereenvoudiging van de uitvoering van het belastingstelsel en er zullen jaarlijks worden in het Belastingplan vereenvoudigingsvoorstellen opgenomen.
  • De vermogensrendementsheffing (box 3) wordt hervormd. Reden hiervan is dat veel belastingplichtigen in box 3, vooral degenen met alleen een spaarrekening, het gevoel hebben belasting af te dragen over een opbrengst die er niet is geweest. Een heffing op basis van werkelijk in dat jaar gerealiseerde rendement wordt door velen als gewenste oplossing genoemd. Volgens het kabinet is dit zeer complex en binnen afzienbare termijn voor de Belastingdienst niet uitvoerbaar. Voorstel is om het rendement per vermogenstitel (spaarsaldo, aandelenportefeuille, onroerend goed) periodiek te herijken op basis van in de markt gerealiseerde rendementen. Het tarief blijft 30%. Er komt mogelijk een tegenbewijsregeling.
  • Er worden voorstellen gedaan de doelmatigheid van duurzaamheidsprikkels voor auto's te verhogen.

Andere mogelijke maatregelen:

  • Uniformering btw-tarief met uitzondering van voedingsmiddelen.
  • Eigen en vreemd vermogen wordt mogelijk meer gelijk behandeld. Met de opbrengst wordt het tarief van de vennootschapsbelasting verlaagd.
  • Het gemeentelijke belastinggebied wordt mogelijk verruimd. Hierbij wordt uitgegaan van twee belastinggrondslagen: de OZB gebruikers en een ingezetenenheffing. Mogelijk wordt een aantal kleine gemeentelijke belastingen afgeschaft.

Het kabinet streeft er naar om ten minste op Prinsjesdag een voorstel klaar te hebben.
(Bron: Brief van de Staatssecretaris van Financiën “Belastingherziening”, d.d. 19 juni 2015, kenmerk AFP2015/512)

Noot:

De doelstellingen van het kabinet (vereenvoudiging van het belastingstelsel, het verlagen van de lasten op arbeid en het bevorderen van de economische groei) zijn duidelijk en begrijpelijk. Hierover zal weinig discussie ontstaan. De lastenverlichting zal terugkomen in het Belastingplan 2016. Over de andere plannen zoals de veranderingen in de BTW, gelijke behandeling eigen en vreemd vermogen en verdere hervormingen van het belastingstelsel is de steun van de oppositie nodig. Deze week zijn de onderhandelingen tussen het kabinet en de oppositiepartijen hierover echter vastgelopen. Dit heeft volgens staatssecretaris Wiebes van Financiën geen gevolgen voor de voorgestelde lastenverlichtingen van € 5 miljard. Het is nu afwachten welke stappen het kabinet verder gaat nemen.
Meer lezen over de inkomstenbelastingtarieven en de diverse heffingskortingen? Zie Gids Productfiscaliteiten 2015, paragraaf 1.1.1 (pagina 7) en 1.3 (pagina 10) e.v.